Stromingen & groepen

Binnen het boeddhisme zijn er verschillende stromingen te vinden, te weten:

Hinayana boeddhisme, Mahayana boeddhisme en Vajrayana boeddhisme. Wat deze verschillende stromingen inhouden kan je in het stukje tekst hieronder iets over lezen. Vanuit deze stromingen zijn er in Rotterdam verschillende groepen ontstaan. Op deze pagina kun informatie vinden over deze groepen. Kijk voor de verschillende deelnemende groepen in het uitklapmenu bij de knop “Stromingen & groepen”

buddha afb-1. rolf unger lowres

Siddharta Gautama

Het historische verhaal van de Boeddha begint bij de jonge prins Siddharta Gautama die zo’n 2.500 jaar geleden in Noord India leefde.

Siddharta werd goed opgeleid maar ook beschermd opgevoed. Hij maakte kennis met de keerzijde van het leven door ontmoetingen met anderen, o.a een chronisch zieke, een bejaarde en werd geconfronteerd met een dode. In zijn nog jonge, beschermde leven kwam dit hard aan en hij begon  zijn zoektocht naar de oorzaken van het ‘lijden’, en of deze oorzaken op te heffen waren.

Hij vertrok uit het paleis om antwoorden te vinden, en deed dit door vasten en meditatie.

Zijn diepe verlangen naar antwoorden op zijn vragen en een manier te vinden waardoor iedereen gelukkig kon zijn vond hij niet direct. Hij ging in de leer bij verschillende meesters en daarop volgend leefde hij jarenlang in afzondering.

Uiteindelijk ging hij onder een boom zitten aan de oever van een riviertje op een plek waar nu Bhod Gaya ligt.

Hij nam zich voor op zijn manier het antwoord te vinden of te sterven. Door deze volkomen overgave, bereikte hij op een nacht de staat van verlichting. Hij kreeg inzicht in de samenhang van de werkelijkheid en spoorde anderen aan tot zelfonderzoek. Vanaf dat moment noemde hij zichzelf Boeddha. Boeddha betekent ‘de ontwaakte’, ‘de verlichte’ en ‘degene met een allesomvattend inzicht’. Boeddha begon met het delen van zijn raadgevingen: hij spoorde anderen aan hun blik naar binnen te keren en al zijn raadgevingen zelf op hun merites te onderzoeken.

Vele anderen sloten zich bij hem aan en korte tijd later werden kloosters gesticht in vele steden van Noord India. Vanaf toen verspreidde zijn leer zich naar alle uithoeken van Azië om tenslotte in de 20e eeuw ook in het Westen te arriveren. In al die verschillende culturen heeft het boeddhisme zich aangepast naar de lokale omstandigheden en gebruiken, dit verklaart de vele stromingen.

Het Boeddhisme kreeg in het zuiden van Azië een iets andere vorm dan in het noorden van Azië, te weten:

●     Hinayana boeddhisme ‘het kleine voertuig’ (dat de mens naar verlossing leidt).

Zelf zeggen ze Theravada-boeddhisme. Theravada betekent de leer der oudsten; de leer van Boeddha Siddhartha Gautama en zijn volgelingen. Het heeft een grote aanhang in o.a. Thailand, Birma, Laos, Cambodja en Vietnam.

●     Mahayana boeddhisme ‘het grote voertuig’ is ontstaan vanuit noord India, Tibet, Mongolië, China, Korea, Japan en Vietnam.

● Vajrayana boeddhisme `het diamanten voertuig` ook wel tantrisch boeddhisme genoemd, grote aanhang in Nepal en Tibet. De Dalai Lama draagt deze visie uit.